LANDAS

Chicklet Chooser

Add to Google Reader or Homepage

FeedBurner FeedCount

Cari Blog Ini

Jumaat, 26 Februari 2010

Suatu kajian kes Ringkas di Central Square Sungai Petani


Mereka Ponteng Sekolah Dan Pergi Sekolah Yang Lain

Suatu kajian kes Ringkas di Central Square Sungai Petani



Gagak, Ular dan Ulat di ‘Pasar Hiburan’


Tingkat lima dan empat pusat membeli-belah Central Square, Sungai Petani, Kedah Darul Aman sudah sinonim dengan kehadiran puluhan pemuda dan pemudi berumur semuda 10 tahun hingga lewat 30-an dengan pelbagai ragam fesyen rambut dan pakaian. Punk, Skin Head, Black Metal, Gothic, Emo, dan yang terbaru budaya Shuffle telah sekian lama berakar-umbi di sini dan berlumba-lumba menjangkiti pengunjung-pengunjung baru yang masih mentah yang mencari hiburan untuk jiwa mereka. Kumpulan-kumpulan ini bergerak dengan tersusun didalangi oleh pihak-pihak tertentu yang tanpa rasa bersalah mengaut keuntungan di atas kerosakan akhlak muda mudi ini. Modus operandi mereka ialah menggunakan muzik dan fesyen sebagai alat.


Tingkat lima Central Square merupakan pusat yang menyediakan tempat hiburan seperti bilik-bilik karaoke, permainan video, snooker dan panggung wayang. Terdapat 30 kotak karaoke yang mirip jamban awam yang tersusun panjang. Sebuah ‘karaoke jamban’ ini boleh memuatkan sehingga 5 orang bersaiz dewasa dalam keadaan bersesak. Di tingkat 4 pula mempunyai 29 pintu karaoke dalam bentuk bilik gelap. Bilik karaoke ini boleh memuatkan sehingga 10 orang bersaiz dewasa dalam keadaan bersesak juga. Sebuah lagu yang hendak dinyanyikan perlu dibayar wang berjumlah RM1 untuk satu lagu. Tertera di hadapan deretan kotak karaoke ini papan tanda bertulis, ‘Pusat Hiburan Sihat Keluarga’. Namun, perkataan terbabit sedikitpun tidak menggambarkan perkara sebenar yang berlaku di pusat karaoke berkenaan.


‘Jamban-jamban’ ini menjadi tempat yang strategik bagi pasangan-pasangan kekasih Islam bermadu kasih dan pemuda-pemudi kita berkhayal tanpa arah tujuan. Lebih parah lagi, pihak pengurusan seolah-olah tidak mengendahkan peraturan apabila membiarkan sahaja kanak-kanak sekolah memasuki premis mereka. Selain pusat karaoke ini, pusat permainan video, pusat snooker dan panggung wayang juga menjadi tempat remaja-remaja ponteng sekolah melepak dan berhibur. Ditingkat lima inilah tempat persidangan pemuda-pemudi bermasalah yang bukan sahaja datang dari sekitar Sungai Petani malahan dari Gurun, Baling, Pendang, Gerik, Seberang Prai dan setiap ceruk Negeri Kedah. Matlamat mereka adalah bertemu dan bertukar-tukar fikiran tentang ‘tora’ (gam), thai song, thai siam, thai girls, song kala, dadah ice, belen (bohsia), rempit, gaya-gaya barat terbaru, video lucah melayu rakaman telefon-telefon bimbit mereka, dan belajar ilmu baru tentang subculture-subculture yang mereka anuti.



Penyangak Moral


Budaya negatif remaja bermasalah ini akan lebih tertonjol bila penyagak-penyagak moral bergelar ‘event manager’ menganjurkan konsert-konsert sama ada dengan lesen atau tanpa lesen. Melalui tinjauan yang kami lakukan, penyagak-panyagak ini biasanya mengambil jalan mudah dengan membuat rundingan untuk mengadakan konsert di pusat-pusat membeli belah hanya dengan persetujuan suka sama suka antara ‘event manager’ dan pemilik pusat membeli belah terbabit tanpa merujuk kepada Pihak Berkuasa Tempatan. Konsert-konsert ini diadakan di kawasan lapang seluas kira-kira 30 x 30 meter persegi dibelakang kotak-kotak karaoke di Aras 4 dan 5. Pada waktu-waktu biasa yang tidak diadakan konsert, kawasan ini dijadikan oleh remaja-remaja shuffle untuk menari-nari tanpa arah. Sekali lagi ditegaskan bahawa mereka ini adalah pelajar-pelajar sekolah bawah umur dan kebiasaannya ponteng sekolah semata-mata untuk bershuffle.



Muzik dan Fesyen Soldadu Kemaksiatan


Tingkat empat Center Square pula tidak kurang hebatnya dalam merosakkan moral pemuda-pemudi masa depan Negeri Kedah. Disini tempat berhiburnya lebih exklusif. Pusat karaoke dibina dengan bilik-bilik khas yang boleh menempatkan sehingga 10 orang. Bayarannya berdasarkan jumlah jam yang dihabiskan untuk berhibur. Walaupun dipintu hadapan premis ini tertampal peringatan berkenaan kesalahan seksyen 5 dan seksyen 9 Enakmen Kanun Jenayah Syariah (EKJS) Kedah 1988, namun ianya terlalu kecil dan suasana didalam bilik berkenaan tersorok dan gelap seolah-olah menggalakkan perbuatan maksiat.

Tidak cukup dengan muzik, pemuda-pemudi kita juga dimabukkan dengan puluhan kedai baju dan aksesori yang mempromosikan budaya-budaya subculture dan budaya barat. Kedai-kedai ini juga menjadi pusat untuk mempromosikan konsert-konsert haram underground yang disebut ‘gig’. Segala macam fesyen dan aksesori punk, skin head, black metal, shuffle dan pelbagai lagi budaya kuning dijual disini.



Sekolah gejala Sosial dan Latihan Praktikal mereka


[Arak, Narkoba dan Seks]


Perlu dijelaskan bahawa kegiatan tidak bermoral pemuda-pemudi kita tidak hanya berkitar di Central Square (CS) sahaja. Seperti yang saya jelaskan sebelum ini, pusat-pusat hiburan yang dibina didalam pusat membeli belah sebenarnya adalah sebuah ‘sekolah’ dan ‘dewan orang ramai’ untuk para remaja bermasalah ini belajar ilmu-ilmu baru yang merosakkan dan berkenalan dengan remaja-remaja lain seangkatan dengan mereka. Selepas belajar, bertukar-tukar fikiran dan bersosial di Central Square, mereka akan ke ‘port’ (tempat lepak) masing-masing biasanya diapartment terbengkalai dibelakang Centre Square, di tepi jambatan keretapi, dibangunan PKNK di stesyen bas, di hujung bangunan Wisma Bandaran (bersebelahan Kedai Beras Merbok) dan di lorong-lorong belakang kedai untuk melakukan aktiviti lanjutan mereka. Tidak lain, aktiviti kebiasaan mereka adalah seks bebas dan khayal dengan gam dan samsu ‘thai song, thai girls, thai siam, song kala’.


Samsu adalah arak yang dihasilkan secara haram kerana kandungan alkoholnya yang sehingga 35 – 40 peratus adalah tidak dibenarkan, kilang penghasilannya masih tidak dapat dikenalpasti. Arak ini juga dijenamakan dengan pelbagai jenama lain seperti ‘Thai Siam’, ‘Song Kala’, ‘Thai Song’, ‘Thai Girls’, ‘Cap Lelaki Botak’ dan ‘Cap Buluh’. Arak ini tidak dijual secara terbuka tetapi dijual secara haram oleh individu-individu di rumah-rumah persendirian dan dikedai-kedai mereka yang kebanyakan boleh didapati disekitar pasar hiburan sebegini termasuk di sekitar Central Square (CS).


Gejala seks bebas bermula antara lain dengan kegiatan pornografi yang berteberan merata-rata melalui VCD murahan, internet dan video-phone. Ini telah menjadi satu alat bantu mengajar (ABM) yang berbahaya dan menyemarakkan budaya seks bebas. Central Square (CS) dan pasar hiburan sebegini menyediakan semua prasarana yang diperlukan samada DVD/VCD, cyber café dan wifi, tempat-tempat pertemuan teman-teman untuk download, bluetooth dan MMS, serta bertemu teman-teman belen (bohsia) dan ‘pendrive’ serta tidak kurang juga ruang-ruang gelap seks cepat. Kawasan-kawasan gelap CS termasuk di tangga kecemasan bomba telah digunakan untuk aktiviti seks oleh remaja dan belia dimana tompok-tompok air mani dan kondom sering dijumpai ketika pemantau UNGGAS dibuat.


Dadah dan Gam juga menjadi fenomena yang memenuhi sekitaran pasar hiburan termasuk juga CS. Gam boleh diperolehi dengan mudah dipelbagai kedai terutamanya kedai 24 jam seperti 7 eleven. Beberapa port dan usrah Gam telah dikenalpasti disekitar CS. Syabu dan Ice yang menjadi ikutan baru remaja dan belia boleh diperolehi dengan mudah hanya dengan satu panggilan telefon kepada tokan. Tokan biasanya hanya akan melayan panggilan tempahan dari ‘regular customer’ yang biasanya menjadikan Pasar Hiburan seperti CS sebagai tempat perkenalan awal.



Menangani kesan bala Sekolah Gejala Sosial


Titik tolak segala aktiviti ini dibandar Sungai Petani adalah daya penarik yang utama iaitu Central Square (CS), satu dari banyak sekolah gejala sosial yang bertanggungjawab merosakkan nilai moral masyarakat. Situasi ini tidak hanya berlaku di Central Square, tetapi di pusat-pusat membeli belah yang lain seperti Village Mall juga di Sungai Petani, Central Point di Alor Star malahan di The Summit di Bukit Mertajam dan Megamall di Seberang Perai.


Maka, sudah tiba masanya pihak kerajaan menilai semula polisi yang digunakan terhadap pusat-pusat membeli-belah sebelum generasi pemuda hari ini memusnahkan nilai moral masyarakat pada masa hadapan. Apalah gunanya keuntungan berjuta ringgit daripada operasi pusat-pusat hiburan yang dibenarkan dibuka dipusat-pusat membeli belah ini yang sepatutnya menjadi tempat yang selamat untuk keluarga membeli barangan keperluan tanpa risau akan pengaruh negatif yang sentiasa mencari peluang meracuni pemikiran anak-anak kita.


Konsep baru pusat-pusat membeli belah yang sihat untuk pengguna perlu dilaksanakan. Tempat untuk keluarga membeli barangan dapur, pakaian keluarga, buku dan barang-barang keperluan lain perlu dipisahkan dengan pusat-pusat hiburan. Pusat-pusat hiburan sepatutnya dibuka dikawasan khas yang memudahkan pemantauan dibuat oleh pihak berkuasa.

Konsep gedung membeli belah yang selamat dan sihat mungkin boleh digunapakai. Gedung membeli belah seperti ini, tidak mencampurkan aktiviti membeli barangan keperluan dengan aktiviti hiburan. Namun, jika gedung membeli belah besar yang berkonsep seperti ini dibuka, keadilan terhadap peniaga-peniaga kecil juga perlu diambil kira oleh Kerajaan.


Beberapa cadangan awal;


1. Memperkenalkan konsep pasaraya sejahtera atau pasaraya sihat di mana selain konsep halal dan sihat ditekankan namun konsep promosi budaya sihat harus menjadi keutamaan dalam pelepasan lesen oleh Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) terutama di tingkat atas pasaraya.


Kawalan harus diperketatkan kepada :


i. Pusat Permainan / Game Multimedia


ii. Pusat Karaoke


iii. Pusat pakaian subkultur [Black Metal, Gothic, Punk dan lain-lain]


iv. Pusat Snooker


v. Panggung Wayang


Alternatif boleh disediakan dengan menyediakan pusat kegiatan riadah alternatif seperti ;


i. Kedai buku mesra pembaca


ii. Gimnasium


iii. Pusat Bowling keluarga dll


2. Mengawal dan mengadakan penguatkuasaan lebih kuat disekitar pasaraya hiburan sebegini terutama untuk remaja dan belia yang berisiko seks dan dadah dan tempat penjualan arak, gam dan dadah.


Oleh:


Nurfitri Amir Muhammad;

Kamaruddin Kassim

Urusetia Menangani Gejala Sosial (UNGGAS) &

Latihan Dakwah Lapangan Isu-isu Sosial (LANDAS)



0 ulasan:

 

Pengikut