LANDAS

Chicklet Chooser

Add to Google Reader or Homepage

FeedBurner FeedCount

Cari Blog Ini

Rabu, 26 Mei 2010

ETIQA Insurance Berhad Tidak Beretika

Pejabat ETIQA Insurance Berhad Cawangan Sungai Petani



SUNGAI PETANI – Awas agen Etiqa Insurane Berhad yang menghantar perempuan-perempuan muda mengadakan penipuan untuk mempengaruhi pekerja-pekerja perempuan dengan meminta kad pengenalan, nombor gaji dan minta menandatangani borang kosong. Tujuan menandatangi bukan untuk menjadi ahli ETIQA tetapi membuktikan mereka datang menemui pelanggan. Ramai pengguna yang tergejut gaji mereka dipotong tanpa kerelaan mereka dan tanpa pengesahan ketua jabatan. Terutama apa yang telah berlaku kepada isteri saya yang dikunjungi oleh dua orang perempuan muda berbangsa melayu dan india dalam bulan Januari 2010. Apabila isteri saya menyemak slip gaji mulai bulan April 2010, beliau terkejut sebab dalam slip gajinya mulai bulan April sehingga bulan-bulan berikutnya terdapat pemotongan gaji sebanyak RM199.73 sebulan.


Pada petang 25 Mei 2010, saya bersama isteri saya ke pejabat ETIQA Ansurance berhad di Sungai Petani untuk mendapatkan informasi tersebut dan siapa 2 orang agen ETIQA. Malangnya dalam rekod mereka hanya tercatit nama seorang india lelaki dan tidak ada nama-nama agen 2 orang perempuan tersebut. Mereka minta supaya isteri saya membuat surat kepada pihak pengurusan ETIQA dengan menyatakan tidak pernah bersetuju untuk menjadi ahli ETIQA Insurance Berhad.


Masalahnya, kenapa pengguna dibebani dengan resiko membuat surat dan terganggu fokus kerjaya harian isteri saya oleh pihak yang rakus cuba mempengaruhi pengguna dengan macam-macam helah dan penipuan. Saya rasa pihak pengurusan ETIQA menyedari apa yang berlaku dan ianya merupakan strategi ETIQA untuk memperbanyakan ahli secara yang tidak beretika. Mereka juga menyedari bahawa kebanyakan pengguna perempuan tidak pandai membuat aduan dan mengabaikan pemotongan gaji mereka, walaupun rasa tertekan. Isteri saya telah membuat repot di Balai Polis Sungai Petani (No Repot : SG PETANI/015911/10). Dengan pendedahan ini, diharap orang ramai lebih berhati-hati dengan kunjungan egen ETIQA Insurance Berhad yang tidak beretika dan cuba membohongi pengguna dengan pelbagai macam helah dan penipuan.


Hari ini tanggal 26 Mei 2010, Insp. Ruzaimi (Bhg Jenayah Perdagangan) telah memanggil isteri saya untuk mendapatkan maklumat terperinci dan untuk mengesahkan seorang wanita melayu berusia 23 tahun yang ditahan untuk siasatan. Mengikut laporan, wanita tersebut tidak mempunyai kad perlantikan egen insurance.


Dalam masa yang sama juga terdapat 20 orang anggota tentera yang tidak pernah membuat apa-apa persetujuan untuk menjadi ahli ETIQA Insurance Berhad tetapi slip gaji mereka ada potongan melalui Insurance tersebut. Nampaknya egen-egen ETIQA Insuran Berhad sedang bergerak aktif seluruh negara menjalankan aktiviti mereka menemui pelangan dengan pelbagai helah dan penipuan. Saya harap pihak berkuasa dapat menyiasat secara menyeluruh dan melihat sendiri borang-borang yang mereka proses, bagaimana boleh diluluskan tanpa persetujuan dan pengesahan ketua jabatan. Mungkin mereka memalsukan cop rasmi jabatan dan tandatangan ketua jabatan.



KAMARUDDIN KASSIM

Pegawai Projek

Pertubuhan Muafakat Warga Desa Negeri Kedah (RURAL CITIZEN)



3 ulasan:

Unknown berkata...

BETUL!!!JANGAN LENGGAN ETQA INSURAN INI,MEMANG PENIPU.KITA SUMBANG WANG SETIAP BULAN UNTUK MEREKA BERNIAGA SAHAJA,LANGSUNG TAK ADA FAEDAH UNTUK KITA.ETIQA PENIPU!!!.

Unknown berkata...

SAYA LANGGAN DAH 7 TAHUN,BILA CLAIM TAK DAPAT APA.JANGAN LANGGAN INSURAN INI DAN YANG SEWAKTU DENGANNYA..

Prince Harry berkata...

Blh dptkn contact sbb sy pun tgh ada kes etiqa sgpetani

 

Pengikut