LANDAS

Chicklet Chooser

Add to Google Reader or Homepage

FeedBurner FeedCount

Cari Blog Ini

Khamis, 20 Mei 2010

PERJALANAN MUSAFIR DAKWAH DI SELATAN THAILAND

cara proses untuk menghasilkan makanan ikan keli

ramuan untuk membuat makanan ikan keli

cara membuat baja tanaman


YALA – Perjalanan ke Yala tanggal 18 Mei 2010, membawa 36 orang kampung dari Tanjung Dawai di bawah Biro Pencegahan dan Bimbingan Jawatankuasa Dadah Daerah Kuala Muda (JKPD). Kami singgah di Pejabat Angkatan Belia Islam Thailand (YMAT) dan kami telah diberikan taklimat projek dan program kempen pencegahan HIV/AIDS. YMAT telah mendapat bantuan tahunan kerajaan sebanyak 20 juta bhat setahun, bagi menjalankan pendidikan tentang bahayanya dadah dan penyakit HIV/AIDS. Program pendidikan turun ke kampung melibatkan 9 wilayah Selatan Thailand. Mejoriti remaja dan belia melayu Islam terlibat dengan dadah air daun ketom.


Selepas itu kami telah dibawa melihat projek pertanian kampung yang dijalankan oleh pihak tentera. Sebuah rumah kampung yang mempunyai sedikit ruang tanah di sekelilingnya boleh dibangunkan dengan pelbagai jenis tanaman saradiri dengan menanam pelbagai sayuran dengan hanya menggunakan baja buatan sendiri tanpa menggunakan bahan-bahan kimia. Begitu juga bahan-bahan pencegahan serangan serangga perosak tanaman hanya menggunakan bahan-bahan semula jadi yang ada disekeliling rumah kita. Bahan-bahan tersebut juga tidak menggunkan racun atau bahan kimia.


Selain tanaman sayuran, juga boleh dibuat ternakan ikan keli yang hanya mempunyai saiz kolam yang kecil, rawatan air sendiri, makanan ikan dengan menggunakan bahan-bahan sisa-sisa makanan rumah. Dua ekor lembu yang diternak boleh membuat bahan bakar sendiri tanpa menggunkan gas yang dibeli di kedai. Pihak tentera mempersilakan orang-orang Malaysia untuk belajar dengan percuma hanya mengambil masa satu hari sahaja sudah boleh belajar 8 bahagian projek keseluruhan daripada membuat baja, bahan pencegahan serangan serangga perosak, baja kesuburan tanaman, ternakan ayam, makanan ayam, ternakan benih ikan keli, rawatan air dalam kolam ikan keli, ternakan 2 ekor lembu untuk bahan bakar tanpa menggunakan gas yang dibeli dan lain-lain lagi. Semuanya ini hanya menggunakan bahan-bahan yang berada di rumah dan di persekitaran kita tanpa menggunakan bahan kimia dan racun.


Dalam kawasan projek pertanian dan ternakan kampung juga terdapat pusat pemulihan dadah yang dekenali dengan nama “Madrasah Jalanan Baru”. Sebuah madrasah yang dibangunkan dan diadakan rawatan secara pendekatan cara hidup Muslim dalam harian “Pelajar Jalanan Baru”. Rawatan tersebut menekankan pemulihan sehingga mereka dapat terus mengerjakan Haji di Makkah Al-Mukarramah.


KAMARUDDIN KASSIM

Ketua Biro Pencegahan dan Bimbingan

Jawatankuasa Pemulihan Dadah Daerah

Kuala Muda (JKPD AADK)




0 ulasan:

 

Pengikut