Chicklet Chooser

Add to Google Reader or Homepage

FeedBurner FeedCount

Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Jumaat, 6 Januari 2012

MASJID ABU BAKAR AS-SIDDIQ BAKAR ARANG







Jumaat 12 Safar 1433 / 06 Januari 2012 - Solat Jumaat di Masjid Abu Bakar As-Siddik, Kampung Baru, Sungai Petani. Khatib jemputan telah menyentuh tajuk berkaitan Hubbul Watan.  Cinta watan dan negara adalah sebahagian dari iman.  Negara umat Islam tidak akan lama sekiranya jika tidak ada fatwa menghukumkan haram orang Islam menjual tanah miliknya kepada orang bukan Islam.  Tidak salah bermuamalah dengan orang bukan Islam kecuali yang boleh menjejaskan keselamatan dan membahayakan umat Islam.
 
Sudah banyak tanah milik umat Islam terjual kepada orang bukan Islam terutamanya di bandar utama seperti Pulau Pinang, Kuala Lumpur, Johor, Perak dan lain-lain negeri.  Tidak akan tertegaknya negara Islam jika fatwa pengharaman tersebut tidak diwartakan di peringkat negeri-negeri dan para ulama tidak menjelaskan hukum hakamnya. Fatwa pengharaman menjual tanah dikeluarkan di Palastin setelah hampir semua tanah terjual kepada bangsa Yahudi Israel.  Fatwa tersebut seudah terlambat.  Apakah kita umat Islam di Malaysia ingin jadi macamana di Palastin menjual tanah kerana ingin orang kaya segera sepertima juga berlaku di Langkawi.

Umat Islam sudah dihinggapi penyakit wahn (الوهن), seperti peringatan Nabi Muhammad s.a.w. dalam Hadis yang diriwayatkan oleh Abu Dawud, bermaksud:  "Hampir tiba suatu masa dimana bangsa-bangsa dari seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka.  Maka salah seorang sahabat bertanya, "Apakah dari kerana kami sedikit pada hari itu?" Nabi s.a.w. menjawab, "Bahkan kamu pada hari itu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih diwaktu banjir dan Allah akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati-hati kamu dan Allah akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit "الوهن".  Seorang sahabat bertanya: Apakah wahn itu wahai Rasulullah?.  Nabi menjawab: "Cinta dunia dan takut mati".  

0 ulasan:

 
Terdapat ralat dalam alat ini

Pengikut