LANDAS

Chicklet Chooser

Add to Google Reader or Homepage

FeedBurner FeedCount

Cari Blog Ini

Jumaat, 18 November 2011

DEMO BANTAHAN PEMBINAAN KUIL HIDU DI BANDAR PUTERI JAYA


Bandar Puteri Jaya - Gambar di atas adalah sekumpulan aktivis hindu sedang berkumpul di Tapak Milik PKNK bersebelahan Bandar Puteri Jaya sekitar jam 11.00 pagi pada 18 November 2011. Mereka merancang untuk membina kuil hindu yang dijangka majlis perletakan batu asas pembinaan kuil tersebut akan disempurnakan oleh Menteri Sumber Manusia Dato' S.Subramaniam pada 27 November 2011.

Jawatankuasa bertindak bantahan pembinaan Kuil Hindu di Tapak Milik PKNK berhampiran Bandar Puteri Jaya, Bandar Utama, Bandar Sri Astana dan Bandar Perdana telah panjangkan surat bantahan kepada Pegawai Daerah Kuala Muda, Pejabat Agama Daerah, Ketua Polis Daerah, YDP MPSPK, Pengarah PKNK, Pengurus SP Baiduri Developer Bandar Aman Jaya, Dato' Mufti Negeri Kedah, Majlis Agama Negeri Kedah, Pentadbir Tanah Daerah Kuala Muda, Penghulu Mukim dan Majlis Ketua Kampung (MKK).

Mesyuarat Jawatankuasa Bertindak telah bermesyuarat pada 14 November 2011 yang mewakili 80% penduduk Islam di kawasan Kariah Masjid Bandar Puteri Jaya membantah pembinaan Kuil Hindu tersebut yang boleh menjejaskan keharmonian penduduk Islam yang majoriti dan penduduk beragama hindu hanya sekitar 5% sahaja. Lagi pun lokasi tersebut tidak sesuai didirikan sebuah kuil hindu yang menampakkan berada di atas kawasan tinggi yang di kelilinggi kawasan penduduk Islam yang melingkungi kuil yang dicadangkan.

Maklumat pihak berkuasa tempatan, tidak ada sebarang surat pemohonan untuk membina kuil hindu tersebut. Pembinaan tersebut menampakkan semata-mata menggunakan pengaruh politik. Sepatutnya menteri berkenaan tidak akan merasmikan perletakan batu asas kuil hindu jika pembinaan tersebut tidak mendapatakan kelulusan pihak berkuasa tempatan khususnya. Sebagai seorang menteri sudah pasti memahami undang-undang yang ditetapkan dan tidak akan campurtangan segala urusan yang menyalahi undang-undang.

Sebentar tadi selepas Solat Jumaat, Jawatankuasa Bertindak Penduduk bersama ahli jamaah telah berkumpul di kawasan tapak milik PKNK mengdakan demo bantahan dan meminta pihak kerajaan negeri khususnya pihak berkuasa tempatan campurtangan menghalang pembinaan kuil hindu tersebut sebelum berlaku tindakan tidak diingini oleh penduduk Islam.


Bandar Utama dalam Kariah Masjid Dandar Puteri Jaya



Plan tapak lokasi kuil hindu yang dicdangkan

khatib Kariah Masjid Bandar Puteri Jaya sedang
menyampaikan khutbah pada 18 Nov 2011

Jamaah baru selesai Solat Hajat memohon supaya
kuil hindu gagal didirikan di Tapak Milik PKNK

















Tuan Imam Kariah Masjid Bandar Puteri Jaya Ustaz
Abdul Rahman Jailani sedang bercakap di hadapan
media akhbar dan TV 1

0 ulasan:

 

Pengikut