LANDAS

Chicklet Chooser

Add to Google Reader or Homepage

FeedBurner FeedCount

Cari Blog Ini

Isnin, 5 Julai 2010

WONG LOI @ DATO' MUHAMMAD ALIF



Sinar Harian 4 Julai 2010

Sinar Harian 5 Julai 2010

Sinar Harian 5 Julai 2010

WONG LOI @ DATO' MUHAMMAD ALIF ABDULLAH

SUNGAI PETANI - Lelaki Cina dalam gambar di atas bernama WONG LOI atau dikenali dengan nama Islamnya MUHAMMAD ALIF BIN ABDULLAH, yang berasal dari Johor dan alamat daftar mengundinya di Bukit Bintang Kuala Lumpur sehingga hari ini. Beliau kenalkan dirinya sebagai Dato' Alif @ Ali, siasatan yang telah dilakukan kali kedua pada petang 5 Julai 2010 di bilik mesyuarat Pejabat Agama Daerah, Sungai Petani. Dato’ Alif menunjukkan sehelai surat akuan masuk Islam di Jabatan Agama Islam Johor dalam tahun 2002 (maklumat detail dalam fail mohon kad Islam di Pejabat Agama Sungai Petani bulan Januari 2010) dan beliau menunjukkan surat nikahnya di masjid negeri Pulau Pinang dalam tahun 2007, atas nama Dato’ Muhammad Alif bin Abdullah. Dan yang terakhirnya surat akuan Islamnya dari pejabat agama Sungai Petani untuk memohon kad Islamnya, bulan Januari 2010. Apa yang menjadi tanda tanya saya, kenapa kad Islamnya tidak dikeluarkan oleh pejabat agama Johor dan pejabat agama Pulau Pinang. Dari 2002 masuk Islam sehingga bulan Januari 2010. Bulan Januari 2010, baru beliau memohon untuk dapatkan kad Islamnya di Pejabat Agama Sungai Petani. Buat masa ini beliau belum lagi memiliki kad Islam dari mana-mana Jabatan Agama Islam negeri-negeri. Saya harap dapat penjelasan dari Jabatan Agama Islam Johor, Pulau Pinang dan Pejabat Agama Sungai Petani. Walaupun saya dapat banyak laporan dari orang Islam dan bukan Islam tentang kedudukan Dato’ Muhammad Alif ini. Agak sukar untuk sebarang tindakan diambil. Sesiapa ada maklumat mereka ini boleh hubungi saya ditalian 019-4782708. Saya bimbang sebarang aktiviti perniagaan atas nama Islam akan menjejaskan ummat Islam dan nama baik kumpulan saudara baru.


Ini maklumat terbaru dari seorang cina melalui SMS:


Good job En Kamaruddin n need ur help in pecah tembelang of Datuk Alif @ Ali. His information is given by my malay frez b4; Muhammad Alif bin Abdullah, new ic no: 570726-01-5055. Chiness nama b4 converted: Wong Loi Ka. I’m not sure of name match the real of him unless u’ve the help ofpolice on the matching. He is more known as Dato Ali or dato Li than Dato Alif. He’s still in SP mainly at Pasar Bakar Arang, currently doing bss ie selling chicken (using local malay ppl name in bss reg) n involve in penipuan in bss deal too.


U can check w/jabatan agama pulau pinang of his malay name identity coz he show n his marriage cert. 2 me b4. His wife Datin Nurmalina bt Abdullah @ Wang Deyun. Kama real name is Yip Fatt Choy, ic no: 510727-10-5269.


U have to be careful w/this con man, eventhough he can prove tht he’s a muamalat, he juz using using tht to free himself fr getting ppl suspect on him. Although his wife carry a muslim name but she’s still a chiness, the muslim name can b used on when emergency. N Kama also the same like other Chinese, he’s still very healthy n not as sick as reported in newspaper. Datuk Ali will ask Sinaran to apology if jabatan agama prove tht he’s a muamalat. If ppl who kena tipu can work 2gether n get him the balasan on wht he done to the ppl here, hope God withness al these.


Kesimpulan maksud sms ini:


“Anda dinasihati supaya berhati-hati dengan seorang lelaki cina ini. lelaki cina mengaku bahawa dia seorang islam. walaupun lelaki ini boleh membuktikan bahawa dia seorang muallaf, dia hanya mengunakannya untuk melepaskan diri dari disyaki oleh orang yang ditipunya. isteri lelaki ini masih mengunakan nama islamnya walaupun dia masih lagi seorang cina. mereka masih sama dan tak ubah seperti seorang cina sebenar. Lelaki cina ini masih sihat dan tidak seperti yang dilaporkan di dalam surat khabar. Datuk Ali will ask sinaran to apology if jabatan agama mampu membuktikan keislaman lelaki cina ini.” kerjasama dari orang ramai yang telah ditipu amat perlu bagi memastikan lelaki ini mendapat hukuman serta tindakan undang-undang yang sewajarnya..



USTAZ KAMARUDDIN KASSIM

Amil Zakat Negeri Kedah &

Penyiasat bagi pihak Jabatan Zakat


0 ulasan:

 

Pengikut