LANDAS

Chicklet Chooser

Add to Google Reader or Homepage

FeedBurner FeedCount

Cari Blog Ini

Jumaat, 23 Julai 2010

MASIH GUNA NAMA ISLAM MENJALANKAN AKTIVITI PENIPUAN BISNES AYAM YANG DIKUATIRI TIDAK HALAL

WONG LOI @ DATUK MUHAMMAD ALIF ABDULLAH
No. KP : 570726-01-5208286
Alamatnya di Johor:
No. 60, Jln Pahlawan 2, Tmn Ungku Tun Aminah,
81300 Skudai Johor.



Wang Deyun No. Passport G36021776

SUNGAI PETANI - Wong Loi @ Datuk Muhammad Alif Abdullah telah ditangkap oleh pihak polis bahagian Jenayah Komersil Ibu Pejabat Polis Daerah Kuala Muda (IPD) dan dipindahkan ke IPD Pulau Pinang atas laporan kes penipuan. Saya sempat menemui seorang cina yang terlibat secara langsung bekerja dengan Datuk Muhammad Alif menguruskan perniagaan ayamnya. Buat masa ini semua perniagaan ayam didaftarkan atas nama orang melayu dan Datuk Alif akan mengawal pembayaran tunai untuk dimonopolinya.

Ketika dia menguruskan perniagaan ayam, beliau akan berpakaian seperti seorang Islam yang bersifat warak dengan memakai songkok putih (ketayap) untuk menarik pelanggan dari kalangan orang-orang melayu. Menurut maklumat dalaman tempat meja jualan ayam, ayam yang disembelih oleh orang Islam bersebelahan dengan ayam yang dicucuk lehernya. Apabila ayam tersebut dipotong kecil akan bercampur baur dengan bahagian ayam yang tidak disembelih secara Islam. Semasa Datuk Alif ditahan oleh pehak polis, urusan perniagaan ayam dikendalikan oleh isterinya berasal dari Jilin, Cina bernama Wang Deyun dan dibantu oleh Yip Fatt Choy @ Muhammad Kamal Abdullah. Wang Deyun dan Yip Fat Choy mengamalkan cara hidup orang Cina bukan Islam dengan makan dan minum masakan cina.

Tanggal 11/07/2010, saya telah menemui tuan imam masjid Bakar Arang untuk mendapatkan informasi terkini. Menurut kata tuan imam, pada mulanya Datuk Alif datang menemuinya dan memperkenalkannya seorang Datuk mempunyai duit yang banyak. Beliau juga telah banyak membantu masjid-masjid dan orang susah. Datuk Alif juga pernah bagi sumbangan untuk buat kenduri makan satey di masjid. Selepas itu Datuk Alif datang menemuinya minta duit sejumlah lebih seribu ringgit untuk membayar wang pendahuluan daftar masuk Hospital Metro Sungai Petani, atas sebab pemandunya sakit dan dimasukkan ke Hospital. Tuan imam mensyaki Datuk Alif sedang merancang penipuan, sedangkan beliau sering mengakui seorang jutawan. Ketika itu tuan imam mengangkat telefon untuk menalifon polis dan Datuk Alif terus melarikan diri. Oleh itu saya harap semua pihak yang pernah ditipu dan ada pengalaman penipuan Datuk Alif ini dapat menghubungi saya untuk kita halang aktiviti penipuannya dan orang ramai boleh buat siasatan sendiri perniagan ayamnya di Pasar Bakar Arang dan meja bihi ayam proses meja tawakal di Pasar Kepala Batas, Butterworth, mulai jam 6.30 pagi.

Saya telah menghubungi pejabat agama Sungai Petani dan maklumkan kes ini serta minta supaya tidak memproses kad Islamnya sehingga siasatan terperinci aktivitinya dengan mengguna nama Islam untuk menipu orang Islam. Sumber dari pihak Immigresen mengesahkan Wong Loi @ Datuk Muhammad Alif telah diisytihar Muflis. Banyak lagi maklumat yang tidak perlu saya paparkan di sini dan hanya akan saya dedahkan apabila sampai masanya jika diperlukan.

Maklumat terbaru, ada orang Sungai Petani (pemugut hutang) jumpa Datuk Alif, dia mengatakan isterinya Datin Wang Deyun balik ke Negeri China. Dia bagi cakap melalui telefon dengan Datin dan melihat sendiri nombor telefon dari china (mereka tak yakin mungkin orang lain). Pada pagi 16/07/2010, ada orang jumpa Datuk Alif dengan isterinya di pasar ayam Kepala Batas, Butterworth.

Menurut orang-orang yang terdekat dengan Datuk Alif, sebenarnya mereka sedang bersembunyi seketika untuk membuat planning baru macamna hendak menyusun strategi penipuan yang lain. Mereka berdua semacam udang kepasan apabila pendedahan demi pendedahan dilakukan oleh media dan laman blog.

Pernikahan mereka berdua di Masjid Negeri Pulau Pinang dalam tahun 2007 masih diragukan. Saya telah berbincang dengan pihak Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang untuk mengesan pernikahan tersebut benar atau palsu. Sebab semacam tidak mengikut prosedur yang ditetapkan. Diharap orang ramai lebih berhati-hati dengan aktiviti mereka ini, supaya umat Islam tidak mudah tertipu dengan penampilan wajah Islamnya. Kawan-kawannya berbangsa China pun ramai yang sudah ditupunya.

Penyelaras UNGGAS/LANDAS &
Amil Zakat Negeri Kedah
0194782708

0 ulasan:

 

Pengikut