LANDAS

Chicklet Chooser

Add to Google Reader or Homepage

FeedBurner FeedCount

Cari Blog Ini

Khamis, 21 April 2011

MUBALLIGH KRISTIAN DARI LUAR NEGARA


Mohd Ali Abdullah sedang menunjukkan risalah yang diterimanya

LANGAKWI – Pada 20/4/2011 jam lebih kurang 9.30 pagi semasa beberapa orang aktivis LANDAS Langkawi melalui di hadapan bangunan Al Ehsan, tiba-tiba mereka telah ditahan oleh dua orang yang tidak di kenali. Mereka kemudiannya menghulurkan sekeping risalah. Pada mulanya mereka menyangka risalah yang dihulurkan itu adalah risalah direct selling tetapi mereka merasa amat terkejut apabila mendapati bahawa rislah tersebut adalah risalah agama kristian. Tanpa berlengah Pengerusi LANDAS Langkawi Mohd Ali Abdullah terus menghubungi Pegawai Agama Daerah Langkawi tetapi kecewa kerana panggilan beliau tidak dijawab. Beliau kemudiannya menghubungi Balai Polis Langkawi meminta mereka bertindak segera menghalang mubaligh tersebut dari terus mengedar risalah.


Mereka aktivis LANDAS terus pergi ke tempat lain untuk meninjau berapa ramaikah para mubaligh tersebut. Sebaik tiba di klinik baru, mereka mendapati ada empat orang lagi sedang mengedar risalah yang sama. Mohd Ali sekali lagi menghubungi IPD meminta mereka segera bertindak. Beliau dimaklumkan bahawa pihak polis telah menghalang mubaligh kristian tersebut dari terus mengedar risalah. Mereka mengucapkan terima kasih pihak polis Kuah, Langkawi.

Pada petang 21/04/2011 mereka telah membuat laporan polis tentang kejadian tersebut, tapi tidak dapat berbuat demikian kerana Balai polis ketiadaan bekalan elektrik. Mereka akan membuat laporan semula pada keesokan hari, Jumaat, 22/04/2011.


Dengan terjadinya insiden ini mereka yakin ramai orang akan melenting dan masing-masing akan mengecam mereka yang berbuat demikian. Mereka pasti khutbah Jumaat di masjid al-Hana akan menghentam habis-habisan atau menyeru orang Islam agar masing-masing berjaga-jaga. Apakah cukup dengan hanya berkhutbah berapi-api tanpa berbuat sesuatu. Selama ini mereka di Langkawi diserang dengan arak, namun tiada siapa sanggup bersama LANDAS tampil ke depan dalam usaha menghalang penjualan arak berleluasa. Mereka para aktivis LANDAS Langkawi telah dua kali mengajak NGO Islam Langkawi berkumpul dan berbincang untuk mencari formula mendesak kerajaan menarik balik status bebas cukai arak di Langkawi. Harga arak yang terlalu murahlah menjadi penyebab utama orang Langkawi jadi pemabuk. Jemputan pihak LANDAS dipandang sinis. Pihak LANDAS Langkawi juga pernah mengajak mereka mengadakan dailog dengan Majlis Perbandaran dan Pejabat Daerah Langkawi bagi membantah pemberian lesen pusat hiburan tanpa tapisan keperluan perniagaan tersebut, namun sama juga jawapannya.


Laporan Daripada: LANDAS Langkawi


2 orang muballigh kristian sedang mengedar risalah

3 orang muballigh kristian sedang mengedar risalah

2 orang muballigh kristian berada di persimpangan jalan
masuk ke Bandar Langkawi

0 ulasan:

 

Pengikut