Chicklet Chooser

Add to Google Reader or Homepage

FeedBurner FeedCount

Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Rabu, 4 Ogos 2010

Kerosakan Bumi


KEROSAKAN

Tidak diragukan lagi bahawa penemuan saintifik moden membuktikan setiap sesuatu yang ada di bumi, langit dan ruang masa saling terjalin dalam kesinambungan alam semulajadi (طبيعي) yang indah, amat rumit lagi kompleks. Keseimbangana ini sangat penting, terutama sekali bagi bumi, yang mungkin merupakan satu-satunya planet yang menampung kehidupan di alam semesta ini. Al-Quran berulangkali mengingatkan kita supaya memelihara keseimbangan ini dan tidak mengganggu aturan seulajadinya (طبيعي). Al-Quran menegaskan berulangkali bahawa dunia ini bukan dicipta secara kebetulan oleh sesuatu kemalangan yang luar biasa:

Al-Quran, Surah Al-Anbiyaa' :

16. dan (ingatlah) tidaklah Kami menciptakan langit dan bumi serta Segala Yang ada di antaranya, secara main-main.

17. sekiranya Kami hendak mengambil sesuatu untuk hiburan, tentulah Kami akan mengambilnya dari sisi kami; Kami tidak melakukannya.

Al-Quran, Surah Ar-Rahman:

3. Dia lah Yang telah menciptakan manusia; -

4. Dia lah Yang telah membolehkan manusia (bertutur) memberi dan menerima kenyataan.

5. matahari dan bulan beredar Dengan peraturan dan hitungan Yang tertentu;

6. dan tumbuh-tumbuhan Yang melata serta pohon-pohon kayu-kayan, masing-masing tunduk menurut peraturanNya.

7. dan langit dijadikannya (bumbung) tinggi, serta ia mengadakan undang-undang dan peraturan neraca keadilan,

8. supaya kamu tidak melampaui batas Dalam menjalankan keadilan;

Al-Quran, Surah Al-An'am:

6. tidakkah mereka memerhati dan memikirkan berapa banyak umat-umat Yang telah Kami binasakan sebelum mereka, padahal (umat-umat itu) telah Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi (dengan kekuasaan dan kemewahan) Yang tidak Kami berikan kepada kamu, dan Kami turunkan hujan atas mereka Dengan lebatnya, dan Kami jadikan sungai-sungai mengalir di bawah mereka, kemudian Kami binasakan mereka Dengan sebab dosa mereka mereka, dan Kami ciptakan sesudah mereka, umat Yang lain?

Al-Quran, Surah Ibrahim :

19. tidakkah Engkau telah nampak dan mengetahui Bahawa Allah telah menciptakan langit dan bumi Dengan cara Yang sungguh layak dan berhikmat? jika ia kehendaki nescaya dibinasakanNya kamu (dengan sebab kekufuran kamu) dan didatangkan pula Dengan makhluk-makhluk Yang baharu.

20. dan Yang demikian itu tidaklah sukar bagi Allah melakukannya.

Al-Quran, Surah Al-Ahqaf:

3. (ingatlah), tidaklah Kami menciptakan langit dan bumi serta Segala Yang ada di antara keduanya melainkan Dengan ada gunanya Yang benar dan Dengan ada masa penghujungnya Yang tertentu (yang padanya dijalankan pembalasan); dan orang-orang Yang kafir berpaling dari menerima peringatan Yang diberikan kepada mereka mengenainya.

Al-Quran, Surah Al-Hijr:

85. dan (ingatlah) tiadalah Kami mencipta langit dan bumi serta Segala Yang ada di antara keduanya itu, melainkan Dengan cara Yang sungguh layak dan berhikmat; dan Sesungguhnya hari kiamat itu tetap akan datang; oleh itu biarkanlah (golongan kafir Yang mendustakanmu itu Wahai Muhammad) serta layanlah mereka Dengan cara Yang elok.

86. Sesungguhnya Tuhanmu, Dia lah Yang menciptakan sekalian makhluk, lagi Yang Maha mengetahui (akan hal mereka).

Al-Quran, Surah Al-Hajj:

18. tidakkah Engkau mengetahui Bahawa Segala Yang ada di langit dan di bumi tunduk sujud kepada Allah dan (di antaranya termasuklah) matahari dan bulan, dan bintang-bintang, dan gunung-ganang, dan pokok-pokok kayu, dan binatang-binatang, serta sebahagian besar dari manusia? dan banyak pula (di antara manusia) Yang berhak ditimpa azab (disebabkan kekufurannya dan maksiatnya); dan (ingatlah) sesiapa Yang dihinakan oleh Allah maka ia tidak akan beroleh sesiapapun Yang dapat memuliakannya. Sesungguhnya Allah tetap melakukan apa Yang dirancangkanNya.

Al-Quran, Surah Ar-Rum:

41. telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut Dengan sebab apa Yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya Yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk Yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat).


0 ulasan:

 
Terdapat ralat dalam alat ini

Pengikut