Alhamdulillah, sekali lagi LANDAS iaitu program Latihan Aktivis Dalam Isu-Isu Sosial dipermudahkan Allah. Program yang berlangsung di Masjid Sultan Muzzaffar Shah, Sungai Petani ini berlangsung dari 13-15 Mac 2008. Kehadirannya juga lebih ramai daripada LANDAS 1. Seramai 15 peserta telah menghadirkan diri. Walaupun pada awalnya yang berdaftar adalah seramai 8 orang sahaja.

Program dimulakan dengan terus turun ke lapangan. Dengan di ketuai oleh Ust Kamaruddin kami menuju ke Taman Sejati Indah. Sampai separuh jalan, kami terpaksa pulang ke masjid kerana pasangan yang disyaki keluar makan. Di masjid kami mengadakan sedikit taaruf ringkas dan Penyelaras Program LANDAS iaitu saudara Amir menerangkan secara ringkas objektif program ini kepada peserta yang hadir. Sebelum masuk rehat Ust Din memberitahu kepada peserta agar sentiasa bersedia untuk dikejutkan untuk latihan lapangan. Namun, akhirnya kami dikejutkan dengan bunyi deringan alarm telefon bimbit untuk solat subuh berjemaah. Sesudah solat subuh kami beriktikaf sambil mendengar kuliah subuh yang di sampaikan salah seorang Ustaz. Hampir tamatnya kuliah, Salman kawan baik aku mengajak supaya mendapatkan beberapa nasihat penting daripada seorang Ustaz yang kebetulan ada bersama-sama mendengar kuliah subuh.

Ustaz yang dimaksudkan ialah Ustaz Fahmi Zam-Zam. Beliau merupakan Mudir, Pasentren Yayasan Islam Nurul Hidayah (Yasin) di Banjar Baru dan Pasentren Yasin di Warateweh, Kalimantan, Indonesia yang dibuka pada tahun 2001 dan 2003. Disamping itu, beliau adalah Ketua Umum Majelis Ulama’ Indonesia Kabupaten Barito Utara, Kalimantan Tengah untuk sessi 2004 – 2009.

Melalui penerbitan Khazanah Banjariah, Al-Fadhil telah bergiat aktif dalam usaha pengeluaran kitab-kitab berbahasa Melayu. Antara lain, Al-Fadhil telah banyak menyusun kitab-kitab kumpulan hadits-hadits seperti ‘40 Hadis Peristiwa Akhir Zaman’, ’40 Hadis Penawar Hati’ dan ‘40 Hadis Kelebihan Ilmu dan Ulama’. Al-Fadhil juga telah mentahkik dan menerbitkan semula kitab-kitab karangan ulama’ silam Nusantara As-Sheikh Abdul Samad Al-Falimbani seperti ‘Sairus Salikin’ (4 jilid) dan ‘Hidayatus Salikin’.

Disamping itu, Al-Fadhil juga aktif menterjemahkan kitab-kitab tasawuf yang ulung seperti ‘Bidayatul Hidayah’ dan ‘Ayyuhal Walad’ karangan Imam Al-Ghazali serta ‘Bustanul Arifin’ karangan Imam An-Nawawi. Sehingga kini masih berkhidmat di Madrasah Tarbiyyah Islamiyyah Derang di Pokok Sena, Kedah.

Antara nasihat beliau ialah hendaklah sabar dalam melakukan dakwah kepada sesiapa sahaja. Ini kerana Nabi Muhammad SAW juga berdakwah selama hampir 13 tahun di Mekah sebelum berjaya membentuk satu Kerajaan Islam di Madinah. Pelbagai rintangan dan cabaran yang terpaksa di tempuh Baginda sebelum lahirnya beberapa nama yang meletakkan kerajaan Islam sebaris dengan kuasa-kuasa dunia pada ketika itu. Kedua, beliau meminta sebagai pendakwah hendaklah ikhlas kerana Allah, bukan untuk mendapat pujian dan ganjaran daripada sesiapa pun. Ketidakikhlasan ini bakal merosakkan kesucian dakwah. Yang terakhir beliau memintak agar pendakwah sentiasa reda’ dengan apa
jua ketentuan Allah. Sepatutnya pendakwah tidak boleh berputus asa dengan apa jua keputusanNya. Positif atau negatifnya keputusan, usaha dakwah harus
diteruskan. Aku yang pertama kali berdepan dan mendengar nasihat secara terus dengan Ust Fahmi merasakan ada sesuatu yang membuatkan aku rasa hiba dan terharu. Mungkin agak lama tidak mendengar kuliah bagi menyucikan hati yang semakin kehitaman. Semoga titik-titik hitam tersebut dapat dibuang dan tidak menjadi penghalang untuk berjuang di jalan dakwah ini. Apa yang hendak aku jawab jika ditanya Allah, apa yang telah aku lakukan pada masa muda aku.

Pagi Jumaat, kami bertemu dengan Exco Belia, Kebudayaan, Sukan, Kesenian dan Warisan bagi Kerajaan Negeri Kedah iaitu YB Dr Hj Hamdan Mohamed Khalib bagi satu sesi dialog. Tujuan utama dialog ini bagi memperkenalkan program LANDAS kepeda beliau dan menerangkan masalah sosial yang semakin membarah di kalangan remaja Melayu. Pihak kami juga mencadangkan program pembangunan belia yang boleh diadakan di Kedah agar lebih mesra dengan
remaja dan boleh membanteras masalah sosial.

Lepas solat Jumaat kami di bawa Ust Din menuju ke kawasan remaja-remaja minum minuman keras. Alhamdulillah tiada siapa pun di kawasanberkenaan. Kemudian kami terus ke Central Square(CS). Keadaan di aras 5 pada petang itu agak legang sedikit. Tetapi tempat ‘karaoke jamban’ tetap juga penuh. Kali ini Ust Din membiarkan kami bergerak sendiri. Wakil muslimat memulakan langkah mendekati beberapa remaja. ‘Bongkar dan Selongkar’ dilakukan bagi mendapatkan seberapa banyak maklumat dan punca penglibatan mereka dalam
aktiviti ini. Kebanyakkannya memberikan respon bahawa mereka hanya mahu mencari keseronokan di luar dari rumah. Bosan tinggal di rumah. Namun, kami tidak berjaya untuk mendekati koresponden yang bercouple.

Setelah hampir 1 jam di CS kami turun dan kembali ke kawasan remaja-remaja minum minuman keras. Namun, tiada siapa pun di kawasan berkenaan. Rupa-rupanya kebanyakkan mereka berada di salah satu sarang lain yang bertaburan di sekitar CS. Namun, kebanyakkan mereka sempat melarikan diri
bila dapat mengesan kedatangan kami. Salah seorang daripada mereka katanya
telah terjatuh di dalam parit ketika berusaha menaiki cerun. Amir dan Salman
yang menjejaki mereka menjumpai kesan darah remaja perempuan di atas landasan keretapi di laluan mereka melarikan diri. Mereka juga telah memasuki sebuah apartment yang tergendala pembinaannya. Apa yang mengejutkan banyak jarun-jarun suntikan ditemui di dalamnya. Mereka juga telah terserempak dengan 2 remaja lelaki yang sedang khayal akibat kesan dadah.

Sebaliknya, aku dengan yang lain berbual dengan 4 orang remaja yang tidak melarikan diri. Salah seorangnya adalah Abg Pi yang kami jumpa pada program LANDAS 1 dahulu. Dengan mata yang merah, muslimat berdiskusi dengan Abg Pi. Aku berkesempatan berbual dengan Fendi yang tinggal di Sungai Layar, Sungai Petani. Katanya, dia sakadar datang untuk bertemu dengan kawan-kawan semperna cuti hujung minggu. Walaupun katanya dia sudah lama
meninggalkan tabiat meminum arak, tapi melihat pada gayanya ada juga sedikit
pembohongan. Kami tidak lama di situ. Kami tinggalkan kawasan tersebut.

Tibanya di stesen bas, sekali lagi langkah kami terhenti. Ust Din menegur sekumpulan remaja lelaki yang berpakaian ala rockes. Aku memainkan peranan bersembang dengan 2 orang dari mereka. Maaf, terlupa akan nama mereka berdua ni. Salah seorangnya bekerja sebagai nelayan yang tinggal di Tanjung Dawai. Agak selamba pewartakannya. Bila Ust Din mintak untuk ambil gambar dia dengan selamba mengaksikan gayanya. Kawan-kawannya yang ada di
sekitar terbabit memarahi kerana mereka kenal akan Ust Din. “Bodoh!! Masuk tv, hang tahu.”

Malamnya kami turun agak awal selepas mengadakan sedikit perbincangan tentang operasi lapangan petang tadi. Terdapat beberapa cadangan kepada urusetia bagi memastikan kita tidak kelu lidah untuk memulakan sapaan dengan kumpulan sasaran. Dengan penyediaan pamplet atau bahan edaran nasihat kepada remaja yang ditemui.

Tidak diketahui adakah Ust Din ada menerima sebarang panggilan dari mana-mana pihak kerana kami berasingan. Aku cuba ikut dari belakang. Macam pernah lalu je jalan ni, fikir aku sendirian. Kemudian kami tiba di rumah Ustaz Said, sahabat baik Ust Din terutamanya dalam aktiviti penguatkuasaan. Kami yang ramai singgah di rumah beliau.

Setelah jam menunjukkan jam 12 malam, Ust Din mengajar untuk memulakan operasi.

“Malam ni kita pi ke Taman Sejati, tempat mat-mat dan minah-minah rempit, lepas tu ke stesen bas Sungai Petani tempat budak-budak ni tidur.” Kononya tertinggal bas itulah alasan yang biasa diberikan.

“Lepas tu kita akan ke Dataran Jam Besar, ramai yang melepak kat situ sampai ke subuh.” Sambung Ustaz Din.

Kami meredah malam pekat menuju ke destinasi. Sampai je di Taman Sejati, kawasan terbabit sunyi sepi tiada sebatang tubuh yang ada di situ. Sama keadaanya ketika LANDAS 1. Kemungkinan pendedahan aktiviti di dalam Harian Metro awal tahun ini menyebabkan mereka berubah tempat berkumpul. Bahayanya mereka ini ialah mereka menghidu gam dan kekadang minum arak sebelum melakukan aksi-aksi berbahaya dan merempit dengan kelajuan yang laju. Tapi kali ini jalan raya berdekatan tol Sungai Petani Selatan ini kekadang dilalui beberapa buah kenderaan sahaja.

Kami tidak menunggu lama di situ dan terus ke Stesen Bas Sungai Petani. Tapi sebelum itu Ustaz Din meninggalkan beberapa orang untuk memerhati kawasan yang kami pergi petang tadi. Sebaliknya yang lain-lain terus ke stesen bas. Tiba sahaja di situ Ustaz Din terus turun dan mengejar bebarapa orang remaja yang cuba melarikan diri. Akhirnya sempat dipintas oleh kami. Kami bertemu dengan Fendi yang kami terserempak petang tadi. Katanya, “saje kuar pusing-pusing dengan member-mamber.” Kami biarkan mereka berempat beredar. Sahabat-sahabat yang lainnya sedang melayan dua remaja. Tiada apa yang mencurigakan, sebaliknya hanya bersembang biasa. Dan akhirnya mereka tinggalkan kami dengan motor masing-masing. Setelah puas mengeledah seluruh kawasan dan sahabat-sahabat yang ditinggalkan tadi berkumpul kembali, kami terus ke Dataran Jam.Di sana aku tidak ambil bahagian, sebaliknya sahabat-sahabat yang turun dan terus menuju ke sasaran masing-masing. Lebih kurang ada dalam 20 remaja di situ dengan pelbagai tujuan. Ada yang bercouple dan ada yang datang beramai-ramai. Salah satunya yang sedang menuntut di IKBM memberitahu,

“Saya tak kan ke mana-mana, mungkin tidur kat sini dan esok baru balik sebab pintu pagar asrama dah tutup. Memang tak boleh masuk dah.”

Beginilah kehidupan remaja bila bebas dan berjauhan dengan keluarga. Sepatutnya masa yang ada itu digunakan sebaik mungkin untuk mengulangkaji pelajaran ataupun melibatkan diri dengan aktiviti berpesatuan. Inilah gaya pemikiran golongan yang diberi kemudahan berpelajaran dan berpeluang untuk mencari makna hidup, sebaliknya di sia-siakan.

Akhirnya aktiviti lapangan kami terhenti sekitar jam 3 pagi. Sebelum masuk sekali lagi Ust Din memperingati kami dengan kata-katanya,

“jangan tidur lena sangat, saya tahu anda agak letih. Tapi kalau ada kes saya mai kejut anda semua.”

Semua tersenyum dan mengangguk tanpa faham.

Pagi Sabtu bersamaan dengan 15 Mac kami ke Taman Jubli melakukan senaman ringan. Selesai makan terus diadakan diskusi dengan Abg Nizam merangkap Setiausaha PUM PP. Tidak seperti LANDAS 1, dia tidak terlibat sangat dengan program kali ini. Agak sibuk sedikit selepas pilihan raya umum ke 12. Perubahan pucuk pimpinan dalam Kerajaan Pulau Pinang dan beberapa negeri lainmenjadikan NGO-NGO Islam seluruh Pulau Pinang mengambil inisiatif awal untuk bertemu dan berbincang dengan pimpinan negeri. Tujuannya satu bagi memastikan ummat Islam di Pulau Pinang terbela dalam semua sudut. Antaranya dalam memastikan terpeliharanya dan pihak pentadbiran menyokong dan membangunkan institusi Islam sedia ada seperti, Majlis dan Jabatan Agama Islam Pulau Pinang, masjid dan surau, sekolah dan kelas agama rakyat (meneruskan bantuan pembangunan) dan meneruskan dan membangunkan tanah-tanah wakaf untuk pembangunan umat Islam. Di samping ingin memastikan pentadbiran bersikap adil terhadap hak-hak orang Melayu-Islam, tidak diketepikan dari arus pembangunan negeri. Malah tidak lupa kepada hak pekerja Melayu-Islam di tempat kerja untuk menunaikan kewajipan beragama mereka.

Dalam sesi ini, Abg Nizam cuba merungkai sejauh mana kebejatan sosial yang berlaku dalam masyarakat masa ini. Walaupun persoalan-persoalan ini selalu ditanya, namun ianya bagi aku adalah penting dan sesuai untuk di bincangkan. Sesi kali ini diakhir dengan makan tengahari.

Harapan besar agar gerak kerja LANDAS ini menjadi satu latihan dalaman kepada pengerak dan usaha-usaha melahirkan generasi pelapis yang faham dan mampu menggerakkan aktiviti mencegah kemungkaran. Semoga usaha ini mendapat pertolongan dari Allah.