Chicklet Chooser

Add to Google Reader or Homepage

FeedBurner FeedCount

Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Jumaat, 1 Jun 2012








Jumaat, 01 Jun 2012 : Khatib Jumaat di Masjid Abu Bakar As-Sadiq telah disempurnakan oleh Ustaz Zulkipli bin Ahmad.  Tajuk khutbah beliau berkaitan dengan golongan al-abrar dan al-fujjar (الأبرار دان الفجار).

Golongan al-abrar merupakan mereka yang melakukan kebaikan dengan mentaati segala perintah Allah SWT dan manakala golongan al-fujjar merupakan mereka yang sentiasa mendurhakai Allah SWT dengan melakukan maksiat serta mungkarat.

إن الأبرار لفي نعيم وإن الفجار لفي جحيم

"Sesungguhnya orang-orang abrar (baik) itu, bagi mereka syurga na'im dan orang-orang fujjar (jahat) itu, bagi mereka neraka jahim.

 
لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا ۖ وَالصَّابِرِينَ فِي 
 الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ ۗ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ - البقرة : 177 
                                                                                                                                                                    
“Bukanlah perkara kebajikan itu hanya kamu menghadapkan muka ke pihak timur dan barat, tetapi kebajikan itu ialah berimannya seseorang kepada Allah dan hari akhirat dan segala malaikat dan segala Kitab dan sekalian Nabi dan mendermanya seseorang akan hartanya sedang dia menyayanginya, kepada kaum kerabat dan anak-anak yatim dan orang-orang miskin dan orang yang terlantar dalam perjalanan dan kepada orang-orang yang meminta dan untuk memerdekakan hamba-hamba abdi dan mengerjanya seseorang akan sembahyang serta mengeluarkan zakat dan perbuatan orang-orang yang menyempurnakan janjinya apabila mereka membuat perjanjian dan ketabahan orang-orang yang sabar dalam masa kesempitan dan dalam masa kesakitan dan juga dalam masa bertempur dalam perjuangan perang Sabil. orang-orang yang demikian sifatnya), mereka itulah orang-orang yang benar (beriman dan mengerjakan kebajikan) dan mereka itulah juga orang-orang yang bertakwa”.

 Khatib telah menjelaskan, bahawa bukanlah yang dikatakan orang yang baik itu hanya semata-mata mengadap ke arah Timur atau Barat sahaja.  Sebenarnya mereka yang baik itu beriman kepada Allah dengan mendirikan Solat, mengasihi sesama Islam, tidak membuat pembohongan dengan memfitnah dan menzalimi sesama Islam.  

Seseorang berjawatan tinggi seperti menteri, pegawai tinggi kerajaan, orang bawahan dan golongan rendah mertabat tidak akan jadi golongan abrar jika sekiranya mereka sentiasa melakukan dosa dan maksiat kepada Allah SWT. Mereka ini akan ditempatkan bersama golongan fujjar (jahat) di dalam neraka jahim.

Khatib juga mengajak para jamaah supaya menjadi golongan abrar (baik) dan jangan jadi golongan fujjar (jahat), agar ditempatkan oleh Allah bersama-sama orang-orang abrar (baik) di dalam syurga naim.


0 ulasan:

 
Terdapat ralat dalam alat ini

Pengikut